Prima settimana della cucina italiana nel mondo: dal 21 al 27 novembre oltre 1300 eventi in 105 Stati

La cucina italiana nel Mondo. “L’export agroalimentare del Made in Italy ha raggiunto quota 24,5 miliardi di euro nei primi 8 mesi del 2016 con una crescita di oltre 3 punti percentuali rispetto allo scorso anno.

Un risultato importante – ha dichiarato il ministro, Maurizio Martina – che è frutto del grande lavoro delle nostre imprese. Il Governo è in campo da due anni a loro supporto con il Piano per l’internazionalizzazione del Made in Italy. L’obiettivo è favorire la crescita e conquistare nuovi spazi sui mercati internazionali, contrastando l’italian sounding. All’interno di questa strategia rientra la ‘Settimana della cucina italiana nel mondo’, evento organizzato con le Ambasciate, i Consolati, gli Istituti Italiani di Cultura e con la collaborazione di chef italiani di fama internazionale. Leghiamo il grande tema della cucina a quello del lavoro dei nostri produttori, un tratto distintivo – sottolinea il Ministro Maurizio Martina – che rende il modello Italia unico nel mondo.

Una settimana da record. Più di 1.300 eventi realizzati dal 21 al 27 novembre in 105 Stati, dagli USA al Giappone, passando per Canada, Brasile, Russia, Cina ed Emirati Arabi Uniti, coordinati dalla rete all’estero della Farnesina. 295 le sedi diplomatiche, consolari e degli istituti italiani di cultura attivati.

Tra gli obiettivi, far conoscere le produzioni agroalimentari e vitivinicole italiane, con particolare riferimento ai prodotti di qualità certificata; valorizzare il saper fare italiano; diffondere i valori unici della Dieta Mediterranea; presentare l’offerta formativa del nostro Paese nel settore enogastronomico; rafforzare la presenza della cucina italiana all’estero anche attraverso le attività di specializzazione dei giovani cuochi e la presentazione dell’offerta della ristorazione italiana di qualità; infine promuovere i “percorsi del gusto” in Italia per i turisti.

La Settimana della cucina italiana di qualità uno sforzo inedito, mai tentato prima; in ogni Paese un cartellone specifico, un’occasione di incontro diffuso per parlare di educazione alimentare, dieta mediterranea, cultura del cibo, tradizione gastronomica e “cucina dei territori” per raccontare la vastità di eccellenze regionali. Tra i protagonisti, i 1.700 ristoranti all’estero registrati con il marchio “Ospitalità italiana” di Assocamerestero, che hanno proposto menu appositamente pensati per l’occasione.

FOOD ACT E SOSTEGNO AL VERO MADE IN ITALY AGROALIMENTARE. La prima “Settimana della cucina italiana nel mondo” si inserisce in un percorso di lavoro iniziato il 2 marzo 2015 ad Expo Milano con il primo forum della cucina italiana, a cui sono seguite la firma del ‘Food Act’, vale a dire il primo patto tra Istituzioni e mondo della cucina, il 28 luglio 2015 e il protocollo d’intesa per la valorizzazione all’estero della cucina italiana di qualità siglato alla Farnesina il 15 marzo 2016.

NEL DETTAGLIO
– 173 conferenze, incontri con gli chef e dibattiti sulla tradizione culinaria italiana
– 98 eventi promozionali realizzati in collaborazione con i ristoranti italiani locali e le più importanti fiere
– 151 show cooking e master class
– 334 appuntamenti a tema dedicati alla scoperta dei sapori italiani
– 23 concorsi e premiazioni per la cucina italiana di qualità
– 32 seminari tecnico-scientifici e accademici
– 390 proiezioni di film e documentari, rappresentazioni teatrali legati al tema del cibo
– 32 mostre di design, arte e fotografia dedicate alla cucina

 

“THE EXTRAORDINARY ITALIAN TASTE”.
Un segno unico distintivo per le produzioni agricole e alimentari italiane Un marchio che serve alla promozione del Made in Italy agroalimentare, sotto una bandiera unica, e al contrasto dell’Italian sounding. Rappresentato da una bandiera italiana con tre onde che richiamano il concetto di crescita e di sviluppo e dalla scritta “THE EXTRAORDINARY ITALIAN TASTE”, verrà utilizzato in occasione delle fiere internazionali, in attività di promozione all’interno dei punti vendita della grande distribuzione estera, nelle campagne di comunicazione e promozione in Tv, sui media tradizionali, su Internet e sui social media. Un segno unico utile per veicolare un’idea unitaria del Made in Italy dalle caratteristiche originali e dalla qualità distintive.

 


 

First week of Italian cuisine in the world: November 21 – 27, more than 1300 events in 105 States

The Italian cuisine in the World. “The Made-in-Italy agri-food exports has reached 24.5 billion euro in the first eight months of 2016, resulting in a growth of more than 3 percentage points compared to last year.

An important result, said Minister Maurizio Martina, that is the result of the great work of our companies. The Government has been working for two years alongside national businesses, supporting them with the Plan for the internationalization of Made in Italy products. The goal is to foster growth and win new spaces on international markets, contrasting Italian-sounding products that are not made in Italy.

The “Week of the Italian cuisine in the world” must be viewed in light of these efforts. The event was organized with the support of Embassies, Consulates, Italian Institutes of Culture and with the collaboration of internationally renowned Italian chefs. We tie the great theme of the kitchen to the work of our producer, a distinctive feature, emphasizes Minister Maurizio Martina, which makes Italy a one-of-a-kind model in worldwide.

One record week. More than 1,300 events held November 21-27 in 105 countries, from the US to Japan, passing through Canada, Brazil, Russia, China and the UAE, coordinated by the overseas network of the Foreign Ministry. 295 diplomatic and consular seats, as well as Italian cultural institutes were involved in the project. Among the initiative’s objectives, we emphasize: introduction to Italian food and wines, with particular emphasis upon certified quality products; enhancement of Italian know-how; promotion of the unique values of the Mediterranean Diet; presentation of training offered in Italy in the food and wine sector; strengthening of Italian cuisine abroad, including through specialized activities performed by young chefs; presentation of Italian quality catering; and, finally, promotion of “taste tours” in Italy for tourists.

The Week of the quality Italian cuisine is a never-tried-before effort; different programs were prepared for different countries; the initiative offered the opportunity to introduce the audience to food education, Mediterranean diet, food culture, gastronomic tradition and local cuisines, all to tell a story of regional excellence. Among the protagonists, 1,700 restaurants abroad registered with the “Italian Hospitality” trademark of Assocamerestero, which proposed specially designed menu for the occasion.

FOOD ACT AND SUPPORT TO TRUE ITALIAN FOOD AND AGRICULTURE. The first “Week of Italian cuisine in the world” is part of a project that began on March 2, 2015 at the Expo Milano with the first forum on Italian cuisine, which was followed by the signing of the “Food Act” – namely, the first pact between institutions and the world of cooking – on July 28, 2015, as well as the Memorandum of Understanding for the promotion of Italian cuisine abroad, which was signed at the Italian Ministry of Foreign Affairs on March 15, 2016.

IN DETAIL
– 173 conferences, meetings with chefs and debates on the Italian culinary tradition
– 98 promotional events organized in collaboration with local Italian restaurants and the most important fairs
– 151 cooking shows and master classes
– 334 themed events dedicated to the discovery of Italian flavors
– 23 contests and prizes for the quality Italian cuisine
– 32 scientific-technical and academic seminars
– 390 films and documentaries, as well as theater performances related to the topic of food
– 32 design exhibitions, art and photography dedicated to cooking

 

“THE EXTRAORDINARY ITALIAN TASTE”.
A one-of-a-kind distinctive sign for Italian agricultural and food production A brand that promotes Made in Italy food, under a single banner, and in opposition to so-called “italian sounding” products. Represented by an Italian flag with three waves that recall the concept of growth and development and by the wording “EXTRAORDINARY ITALIAN TASTE”, it will be employed at international fairs, in promotional activities in stores of large foreign distributors, in communication and promotion campaigns on TV, on traditional media, on the Internet and on social media. A unique sign to communicate an idea on Made in Italy products with original and distinctive quality features.